Lekker plantaardig eten en inzichten
om je dag op smaak te brengen

4 tips voor snelle raw food gerechten 

# # # # #

Bekijk je foto’s van raw food recepten online of in boeken, dan zie je een heel gamma aan rauwe pizza’s, exotische crackers, smoothies vol poedertjes en gefermenteerde notenkazen opduiken. Zo’n uitgebreide recepten zijn misschien leuk om eens te serveren bij een speciale gelegenheid, maar door de week eet iedereen toch liefst snel en simpel? En dan laten we het gezondheidsaspect nog buiten beschouwing.

Ook heel wat raw food chefs houden het thuis bij eenvoudige smoothies en salades. Niet vreemd, als je ziet hoeveel tijd en moeite er in de meeste gastronomische raw food recepten kruipt. Laat je dus niet ontmoedigen door de illusie dat je uren nodig hebt om lekker rauw te eten.
Een rauwe maaltijd hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn en maak je liefst in een handomdraai klaar. Voor mij is het een van de vele voordelen van raw food: snel en simpel. Ik geef je dan ook graag enkele tips om in een mum van tijd lekkere raw food gerechten op tafel te toveren.

  • Tip 1 – Beperk de ingrediënten
    Je hebt geen duizend-en-één ingrediënten nodig om iets lekkers klaar te maken. Het leven kan zo simpel zijn als een rijpe meloen doormidden snijden, de zaden eruit halen en de helften oplepelen als ontbijt. Slechts 1 ingrediënt en enkel een mes en lepel voor de afwas. Vijf ingrediënten is een mooi maximum, maar zelfs met 2 of 3 kan je al een heerlijke smoothie maken. Als bijkomend voordeel maak je het je vertering zo niet nodeloos lastig.
  • Tip 2 – Vermijd exotische namen
    Ingrediënten waarvan je de naam amper kan onthouden, poedertjes uit een exotisch continent en dingen die je enkel online kan verkrijgen zijn helemaal niet noodzakelijk, in tegendeel. Hou het bij fruit en groenten die je makkelijk in de buurt kunt kopen en je bespaart jezelf heel wat tijd. Zo hoef je wanneer je honger hebt ook geen recept exact te volgen, om dan te merken dat je net dat ene ingrediënt niet in huis hebt.
  • Tip 3 – Ga voor eenvoudige bereidingen
    Met een snijplank en mes kom je al een heel eind, maar de blender of keukenrobot kunnen je een handje helpen. Vergeet even het bestaan van droogovens en hou het bij simpele bereidingswijzen. In 1-2-3 mix je bijvoorbeeld een lekkere salsa bij elkaar.
  • Tip 4 – Hou bladgroenten klaar in de koelkast
    Je hebt het vast ook al voorgehad: je wil snel een groene smoothie of salade maken, maar je ziet er tegenop om eerst nog de sla te wassen. Zorg er daarom voor dat je meteen je bladgroenten wast als je thuiskomt van de winkel. Zwier ze daarna goed droog en bewaar ze in een gesloten slakom in de koelkast. Zo heb je altijd bladgroenten bij de hand wanneer je er nodig hebt.

2 reacties

  1. Ben Wardenburg

    Dag Mei,

    Leuk om op je site te mogen rondkijken. Ik ben al enige tijd met raw food bezig en trof nu jouw mooie site aan. Goed de 4 tips weer eens tezen. IK ben wat dit alles betreft een purist.
    Momenteel porbeer een slag te maken tav het brood bakken – hoezo bakken, drong plotseling tot mij door! 220 graden! Oei.Wat vind jij van de overmatige hoeveelheden fruit die vaak gebruikt worden en dan in combinatie met zuivel? Ik lees ook veel van de Groene Dag, jou vast bekend. Hte combineren van voedsel heeft jarenlang mijn interesse. Al snap ik goed dat lang niet iedereen dat allemaal kan opbrengen.
    Ik heb gisteren een email gestuurd maar die is niet verzonden geraakt. Dus meld ik mij nog een keer.
    Warme groet, Ben

  2. Mei

    Blij dat je wat aan de tips had, Ben!
    Voedselcombinatie is inderdaad iets waar ook ik rekening mee hou en Groene Dag heeft heel wat interessante publicaties wat dat betreft. Ik schrijf er nog wel eens een blogpost over :) Zuivel zou ik iedereen afraden, dus komt de combinatie met fruit niet eens bij me op.