Lekker plantaardig eten en inzichten
om je dag op smaak te brengen

Appel-banaan groene smoothie 

# # # # # # # # # # # # # # #

De eenvoud van deze groene smoothie maakt dit een van mijn favorieten. Bananen en appels zijn bovendien makkelijk verkrijgbaar en helemaal niet duur. Deze smoothie staat dan ook het hele jaar door bijna wekelijks op het menu.

Ingrediënten

voor ruim 1 liter

  • 5 bananen
  • 2 appels
  • 2 handvol kropsla
  • 1/2 kop water

Pel de bananen en breek ze in stukken. Ontdoe de appels van hun klokhuis en snij ook deze in stukken. Mix het fruit samen met wat water in de blender (of maak fijn met een staafmixer). Doe de kropsla erbij en blend tot je een gladde smoothie krijgt. Smakelijk!

Naargelang je smaak kan je meer of minder water toevoegen. Drink je je smoothie liefst romig, dan probeer je zo weinig mogelijk water te gebruiken. Neem meer water voor een dunnere smoothie en om je blender een handje te helpen.
De soort bladgroente kan je variëren afhankelijk van de beschikbaarheid. Ook romeinse sla of spinazie past hier prima bij. Zin in wat meer pit? Probeer dan eens een beetje peterselie toe te voegen.

5 reacties

  1. Maes Ilse

    Hallo, Onlangs kocht ook ik een blender omdat ik groene smoothies wou maken. Inderdaad zijn die enkel te drinken met veel fruit erbij….maar ik heb helaas niet het gevoel dat ik iets gegeten heb. Vloeibare voeding gaat heel rap naar binnen maar de honger blijft (al is het maar tussen mijn 2 oren). Ondertussen heb ik wel de caloriën binnen…dus wat is het moraal van de groene smoothies? Goed voor mensen die geen fruit en groenten lusten maar das bij mij niet het geval. Probeer maar eens een voormiddag 5 bananen + 2 appels te eten (+ 1 glas water). Dan doe je niet anders dan eten toch en zit je overvol. 1L smoothie drink je in 2 stappen naar binnen (bv ontbijt rond 7u en rond 9u heb je weeral honger…en om 11u dan? Sorry, ik zou het zooo graag geloven en mochten zuivere groene smoothies lekker zijn ben ik zo gewonnen (groenten bevatten bijna geen caloriën/koolhydraten) maar ik vrees dat mensen met overgewicht hiermee niet geholpen zijn… Ilse

  2. Mei

    Dag Ilse,

    Over een smoothie van 5 bananen, 2 appels en een krop sla doe je toch wel een half uur. Het is belangrijk dat je je smoothies “eet” en niet gewoon snel opdrinkt. Het is immers een hele maaltijd. Qua verzadiging ken ik zelfs volwassen mannen die hiermee voor 3 à 4 uur genoeg hebben.

    Ik snap je frustratie als je niet meteen het verhoopte resultaat bereikt. Er zijn echter zoveel factoren die hierin meespelen en ik heb geen zicht op jouw situatie. Je haalt bovendien heel wat verschillende punten aan, die ik hier niet allemaal uitgebreid kan behandelen. Neem gerust contact op als je hierover persoonlijk advies wil.

    Veel succes verder! Mei

  3. gozine

    Ik maak groene smoothies sinds maandag en vind het heerlijk. Mijn zoet behoefte is verdwenen, ik heb meer energie en voel me niet meer zo opgeblazen. ik begin de dag met een spinazie, appel, banaan smoothie. Verder heb ik al heel wat varianten gemaakt. Ik ga er zeker mee door.

  4. chantal

    Hallo , heb veel gelezen aangaande de groene smoothies en heb besloten dat ik er mee van start ga , alleen een vraagje hoeveel vd smoothies moogt je drinken op een dag daar ik nogal veel last heb van zoet aanvallen en houd vocht vast ???????????

  5. Heide

    Hallo,

    Ik heb alles klaar staan om morgen te beginnen, maar vraag me af wat de maximale hoeveelheid smoothies is dat je per dag mag? En zoveel bananen, is dat wel goed?
    Ik heb altijd geleerd dat bananen veel calorieen bevatten….. val je dan wel af?

    Groetjes