Lekker plantaardig eten en inzichten
om je dag op smaak te brengen

Hydrateer jezelf 

# # #

Met de hitte van de voorbije dagen is het niet overbodig even aandacht te schenken aan het belang van water voor ons lichaam. Je hoort nu wel op radio en tv de weerman aanraden om veel te drinken, maar we hebben het hele jaar door nood aan water.

Hydratatie is niet enkel belangrijk in extreme omstandigheden, zoals een hittegolf of bij duursporten. Het is iets om constant aan te denken, want water is een van de belangrijkste behoeften van ons lichaam. Je bestaat grotendeels uit water en je lichaam heeft het voor zowat alles nodig. Zo voert water balaststoffen af, helpt het bij het regelen van je lichaamstemperatuur en verdunt het de lichaamsvreemde en toxische stoffen die je inneemt (zoals bv. zout) .

Eet je water

Verse, rauwe groenten en fruit zijn het meest waterrijke voedsel dat bestaat. Een watermeloen bestaat zelfs voor 90 procent uit water! Voer het aandeel sappige groenten fruit in je dieet op en je eet al een deel van je waterbehoefte. De meeste mensen eten echter hoofdzakelijk gedehydrateerde voedingsmiddelen, zoals brood, rijst en pasta. De consumptie van zout, alcohol en cafeïne (koffie, cola, …) droogt het lichaam nog verder uit.

De ultieme dorstlesser

Om uitdroging door inspanning, je voeding en je dagdagelijkse bezigheden te compenseren heb je water nodig. De misvatting bestaat jammer genoeg dat het voldoende is om gelijk welk ‘vocht’ te drinken om je dorst te lessen. Dus zie je een overconsumptie van frisdranken en natuurlijk koffie. Ze doen je lichaam echter meer kwaad dan goed. Water daarentegen hydrateert je lichaam en is meteen ook de ultieme dorstlesser.

Hoe sappig ben jij?

Het merendeel van de mensen is chronisch gedehydrateerd. Of je daarbij hoort kan je het best afleiden uit de kleur van je urine. Je bent pas goed gehydrateerd als je urine zo goed als kleurloos is. Een (donker)gele kleur betekent dat je lichaam niet genoeg water heeft om de toxines voldoende te verdunnen om ze af te voeren. Dat is erg belastend voor je nieren. Als je goed gehydrateerd bent, dan moet je ongeveer 8 à 10 keer per dag plassen.

Ik begin de dag steeds met een liter fris en zuiver water. Thuis is de waterkan altijd gevuld en als ik ergens naar toe ga heb ik mijn drinkfles bij. Geen excuses dus om niet te drinken.

Reageer