Lekker plantaardig eten en inzichten
om je dag op smaak te brengen

Je dagelijkse dosis bladgroen 

# # # #

Groene bladgroenten zijn een onmisbaar onderdeel van gezonde voeding. Ze voorzien je van essentiële mineralen en zijn een belangrijke bron van plantaardige proteïnen. Toch krijgen slechts weinig mensen hun dagelijkse portie bladgroen binnen. Volgende tips helpen je op weg!

Elke dag een groene smoothie

Groene smoothies zijn een ideale manier om bladgroenten te eten, terwijl je het amper proeft – probeer het zelf! Ook kinderen zijn er dol op. Geleidelijk aan raak je steeds meer gewoon aan de smaak van bladgroen en begint je lichaam er zelfs om te vragen. Zo kan je je smoothie steeds groener maken, zonder dat die aan smaak moet inboeten.

Eerst sla, de rest komt erna

Wat je ook eet als lunch of diner, denk altijd ‘eerst sla’. Eet een slaatje bij elke maaltijd en je bent weer een stap verder. Een lekkere maaltijdsalade kan natuurlijk ook altijd. Eet er fruit, wat avocado of enkele crackers bij voor een stevigere maaltijd.

Pluk verse kruiden

Vergeet de keukenkruiden uit een potje. Basilicum, peterselie, rozemarijn, koriander, munt, … zijn allemaal makkelijk te groeien in de tuin of op de vensterbank. Maak een verse pesto, voeg ze toe aan soepen of verwerk de kruiden in een dressing. Waar een recept om 1 theelepel van een bepaald soort gedroogd kruid vraagt, gebruik je 1 eetlepel vers kruid.

Rol het in groen

Gebruik grote bladen van sla of kool als wraps voor je salade of paté. Romeinse sla leent zich hier perfect voor. Met de kleinere blaadjes maak je saladebootjes, of je schept er je guacamole mee op.

Sapjes voor gevorderden

Ben je reeds verlekkerd op groen? Dan kan een glas vers groentensap je vast bekoren. Wil je bladgroenten persen, dan heb je wel een goeie sapmachine nodig. Een gewone centrifugepers kan hier meestal niet mee overweg. Je kan eventueel wel alles in een blender fijnmixen en door een gaasdoek zeven.

Reageer