Energiek plantaardig leven in de praktijk.
Eet, speel en leef mee!

Rijpe bananen, niet zo evident 

# # # # #

Mensen eten vaak bananen als ze nog niet rijp zijn. Als kind at ik ook liefst bananen die nog een beetje ‘kraakten’, maar nu kan je me enkel een plezier doen met goudgele vol bruine spikkels.
Je vraagt je af wat het uitmaakt? Hoe je bananen sneller kan laten rijpen? En wat je kan doen als je al die rijpe bananen niet meteen op krijgt? Deze tips helpen je verder.

Wat maakt het uit hoe rijp je banaan is?

Wel, een onrijpe banaan bevat veel zetmeel en je lichaam moet behoorlijk veel moeite doen om dit te verteren. Geen wonder dat mijn buik niet zo blij was met die onrijpe bananen. Als bananen rijpen dan wordt het zetmeel omgezet in enkelvoudige suikers en die kan je lichaam veel gemakkelijker opnemen. Hierdoor verteer je een rijpe banaan veel beter en voorkom je vervelende klachten als krampen en winderigheid. Bovendien zorgen diezelfde suikers voor de lekker zoete smaak en geur van rijpe bananen.

De bananen die je in de winkel kan kopen worden grasgroen geplukt om de verre reis goed te doorstaan en niet overrijp in de rekken terecht te komen. Helaas vind je dus meestal enkel erg onrijpe bananen in de winkel. De oplossing? Altijd een voorraadje inslaan. Zo heb je steeds rijpe bananen in je fruitmand, terwijl je voorraad ligt te rijpen.
Maar net als ik vergeet je misschien soms je voorraad aan te vullen, of zit je plots met een aantal bananen die bijna overrijp zijn …

Hoe versnel je het rijpingsproces van bananen?

Steek de bananen samen met een appel in een (bruine) papieren zak, en leg ze op een warme plaats. De appel geeft ethyleengas af, wat de rijping van de bananen bevordert. Verwacht geen wonderen, maar je bananen rijpen wel een stuk sneller.

Wat doe je met een teveel aan rijpe bananen?

Als alle bananen uit je voorraad plots tegelijk rijp zijn en je er teveel hebt om meteen op te eten, wees dan creatief. Bananen zijn een ideaal ingrediënt in smoothies. Mix enkele bananen samen met een handvol (diepgevroren) aardbeien of blauwe bessen en wat water. Zo heb je in geen tijd een lekkere fruitsmoothie vol vitaminen.
Je kan bananen ook makkelijk invriezen om later in smoothies te verwerken. Pel de bananen voor je ze invriest en snij ze in schijfjes. Bewaar ze in kleine porties, dan kan je een smoothie makkelijk koelen zonder ijs toe te voegen.

Reageer